2010. október 27., szerda

Minden kezdet nehéz

Azt mondják, muffint és cupcake-et sütni egyszerű. 

A kettő tulajdonképpen ugyanabból a családból származik, némi különbséggel, amiről majd valamelyik következő alkalommal elmerengünk.
A cupcake először a 19. századi amerikai szakácskönyvekben jelent meg és köszönhetően ama erényének, hogy rengeteg időt lehet a készítésével megspórolni a konyhában, nagyon hamar népszerű lett.
A név eredete nem tisztázott. Egyik verzió szerint azért lett cupcake (rendes fordítást nem találtam, szóval hívjuk csészés tortácskának), mert kicsi csészékben sütötték. A másik verzió szerint a név abból ered, hogy a hozzávalókat csészével mérték ki.
Eleinte „Számolós” süteménynek is hívták, mert a könnyű volt emlékezni a hozzávalókra. 1 csésze vaj, 2 csésze cukor, 3 csésze liszt, 4 tojás, 1 bögre tej, 1 kanál szóda. Természetesen azóta nagyon sokféle recept létezik, de ez az első amit a mai cupcake ősének tekinthetünk.


Eldöntöttem.

Cupcake-et fogok sütni.
Elővettem egy könyvet és kerestem egy egyszerű de nagyszerű receptet.


Pillangó tortácska

A boltból:
a tésztához:
25 g csokoládé (darabokra törve)
125 g puha vaj vagy margarin
125 g cukor
150 g liszt
½ kanál sütőpor
2 tojás
2 kanál kakaópor (nem cukrozott)
porcukor díszíteni

a krémhez:
100 g vaj vagy margarin
225 g porcukor
½ citrom reszelt héja
1 kanál citromlé


A munka:
Melegítsük elő a sütőt 180 fokra (gázon kb. 4-es fokozat) és papírozzunk ki 12 formát.
A vajat, cukrot, a sütőporos lisztet , a kakaóport és tojást keverjük össze amíg egy egynemű tésztát kapunk. Nem kell sokáig keverni, csak amíg összeáll. A csokoládét vízfürdő felett megolvasztjuk és belekeverjük a lisztes masszába.
Kanalazzuk a masszát a kipapírozott formákba (kb. 2/3-ig legyenek a formák). Süssük 15 percig vagy addig amíg a beleszúrt tű tiszta marad. Egy rácson hagyjuk kihűlni.
A krémhez a vajat habosra keverjük, belekeverjük a porcukrot, a citromhéjat és végül a citromlét. Ha a tortácskák kihűltek, a tetejüket bevágjuk és egy-egy kanál krémet teszünk rá.
A levágott tésztát félbevágjuk és rátesszük a krémre. A tetejét porcukorral megszórjuk.

És sikerült!


A díszítéssel egy kicsit elakadtam, de két elcseszett tortácska után az is sikerült. A krémet lehet flancosan habzsákból nyomni, én simán kanalaztam. Kis tudatlanka lévén megskalpoltam az első párat. Hiba volt. Nem kell a kalapot levágni, csak kb. 3 mm-re a szélétől körbevágni a tetejét. Lényegében egy kúpot vágunk ki belőle. A keletkezett mélyedésbe tesszük a krémet. Ne csináljuk vad citromosra, éppen csak hogy savanyú legyen. A fébevágott kúpott pedig, mint egy pillangó szárnyát kicsit a krémbe nyomva rátesszük a tetejére.

A kóstoló csapat egyik tagja reklamált egyedül. Ő is csak azért mert nem maradt neki repeta.
Akkor mégsem minden kezdet nehéz?

4 megjegyzés:

  1. muffinhez úgy látszik béna vagyok. Finom lett, de kicsit behorpadt. :) Majd még gyakorolom. :)

    VálaszTörlés
  2. :)Kinyitottad a sutot amikor sult? Akkor szokott ilyet csinalni. Na, ugorj neki ujra es szolj, ha megvan. :) Most igy hogy irjam a kovetkezot?

    VálaszTörlés
  3. kinyitottam és akkor esett össze, de akkor már letelt a 15 perc. Becsuktam és sütöttem tovább, ez egy kicsit segített rajta. :)
    Egyébként a receptet kiegészíthetnéd azzal, hogy mikor rakom bele a sütőport és a kakaóport, mert ha csak a recept szerint megyek, akkor kimarad. :) :)

    VálaszTörlés