2010. december 14., kedd

Kiskarácsony, nagykarácsony 3.

Már csak két hét Karácsonyig. Sőt nem is egészen kettő. Visszaszámlálás!!

Az egyik boltban láttam egy nagyon jó receptet és úgy gondoltam, ez tökéletes lesz advent harmadik vasárnapjára. Roppant szentimentális, olyan „már majdnem Karácsony van” sütemény.


Keksz karácsonyfa

A boltból:
200 g vaj
200 g cukor
1 teáskanál fahéj
1 tojás
400 g liszt (nekem egy kicsit több kellett bele)

A munka:
Melegítsük elő a sütőt 200 fokra (gázon 6-os)
A vajat és a cukorral és a fahéjjal keverjük habosra. Keverjünk bele egy tojást és a lisztet. Ha szükséges annyi lisztet tegyünk még hozzá, hogy nyújtható állapotú masszát kapunk. Formázzunk belőle egy gombócot és tegyük a hűtőbe kb. fél órára.
Lisztezett deszkán gyújtsuk ki kb. 0,5 cm vastagra és 3 különböző csillag alakú formákkal szaggassunk csillagokat. Egy fához 3 nagy 2 közepes és 2 kicsi csillag kell. Ha nincs formánk akkor háromszögeket vágjunk ki a tésztából egy éles késsel. Méret szerint tegyük tepsibe és süssük kb. 12 percig vagy amíg aranysárga lesz. Tegyük félre hűlni majd olvasztott csokival vagy cukormázzal állítsuk össze a fákat és díszítsük.


Nem nehéz megcsinálni, de vigyázni kell mert nagyon gyorsan sül. Nekem egy pár egy kicsit barnább lett mint kellett volna. A megadott hozzávalókból viszonylag sok lesz. Én a tészta felét a fagyasztóba tettem és így is lett 8 fácska és még másnap reggelire is maradt a kekszből. Persze ez függ a csillagok méretétől is.

A másik édesség pedig környezetbarát módon maradék, mit maradék!!, szemét felhasználásával készült. A kidobásra ítélt narancshéj felhasználásával lett

Csokis cukrozott narancshéj

A boltból:
3 nagy narancs héja
200 g cukor
150 g jó minőségű étcsokoládé

A munka:
A narancsokat negyedes cikkekre vágva pucoljuk meg. A fehér részt vágjuk ki és szeleteljük fel kb. fél centis csíkokra. A cukrot kb. 7 dl vízzel tegyük fel főni. 5 percig lobogva forraljuk majd vegyük vissza és tegyük bele  a narancshéjat. Kb. 1,5 órán keresztül a gyöngyöző szirupban főzzük. Nem kell pótolni az elfőtt vizet!!
A főzési idő végével szedjük ki a narancsokat és egy sütőpapíron teljesen hűtsük ki. Ha kihűlt olvasszuk fel a csokoládét és fél hosszig mártsuk bele a cukros narancshéjat. Tegyük vissza a papírra és hagyjuk ott amíg a csokoládé teljesen megszilárdul.


Mi nagyon kivágtuk a fehéret így elég kis vékony csíkok lettek. Amikor főtt egy ideig keserű volt, de ez eltűnt. Viszont a másfél órás főzés alatt a lakás minden szegletében narancs illat volt. Egy adagot betettem a hűtőbe (én ugyanis nagyon szeretem a hideg csokoládét) és szerintem csak akkor vegyük ki a hűtőből ha asztalra tesszük. Nagyon finom!


A konyhából fahéj és narancs illat a cd-ből karácsonyi dalok, mi kell még?
(Az egyik karácsonyi dal arról szólt, hogy Santa Claus beszorult a kéménybe és a következő évben az apuka (mármint az énekesé) új kéményt csináltatott, hogy tudjon újra jönni. Nem vicc, tényleg ez volt a dal. )



Délelőtt pedig újra a nyakunkba kaptuk a várost. Jelen esetben a Karácsony múzeumban voltunk. Helyesebben mondva, egy olyan múzeumban ahol az angliai háztartások alakulását és életét mutatják be 400 évet átfogva. November közepétől január közepéig pedig mindez karácsonyi dekorációt kap.

Szerintünk nagyon érdekes volt. A múzeum nem nagy, pont az a kényelmesen megnézhető méretű.
Megtudtuk például, hogy a karácsonyi üdvözlőlap küldésének szokása Angliából ered. A gyerekek írtak üzeneteket szüleiknek karácsonyra, hogy megmutassák író tudományukat. Vagy például, hogy a karácsonyfa állításának hagyományát III. György német származású felesége tette népszerűvé a szigetországban. Illetve, hogy a pulyka a XVII. századig nem nagyon volt megtalálható a karácsonyi asztalon. Angliában a hagyományos karácsonyi étel – ami mind a mai napig a legnépszerűbb- a marha volt.

Kezdésnek láttunk egy karácsonyi terítéket 1630-ból,


majd ugrottunk néhány évet 1745-ig,



Majd ismét ugrunk az időben 1830-ra,


és az évszázad végére 1870-re.

 És végül 1910.



Még volt néhány díszítés a XX. századból, de azok már nekünk is ismerősek voltak így nem fényképeztük.

Még egy vasárnap és vége az adventnek. Én már tudom, hogy mit csinálunk legközelebb és nagyon, nagyon várom már.


Ui: Még mielőtt valaki az orromra koppintana, ahogy megígértem itt a fénykép az első adventi vasárnap sütött mézeskalácsokról.


8 megjegyzés:

  1. Kedves Konyhatündér!
    Nekem ez a blog tetszik jobban. A karácsonyfást és a narancsot a hétvégén én is megcsinálom, de azt hiszem a 700 dl ? víz sok lesz a sziruphoz.
    Szerintem itt egy kis elírás történt.

    Örülök, hogy mindig írsz valamit az ottani karácsonyról és képeket is raksz fel. A mézes sütiből küldhetsz egy kis kóstolót.
    Várom a következő cikked és sütid
    Sok sikert, üdv. Winnifred

    VálaszTörlés
  2. Ja, tenyleg egy kicsit sok. Egy kicsit sokaig tartani fozni. :) Javitottam.
    Jo, a mezest majd fenypostazom, csak ne felejtsd el kinyitni az ablakot.

    VálaszTörlés
  3. Nekem tetszik így, maradjon ez. :) Ezek nem tűnnek bonyolultnak, úgyhogy vmikor én is megcsinálom. A legjobban azt szeretem a sütésben, hogy az egész lakás felveszi azt a kellemes, finom illatot. Ettől a kettőtől tuti jó illat lesz itthon. :) Puszi

    VálaszTörlés
  4. vmit feldobhatnál már. :) Egyébként meg boldog karácsonyt! :) puszi

    VálaszTörlés
  5. Hello! Igen tudom, eg is az orcam. Ha minden jol megy ma felrakom mind a kettot. :)

    VálaszTörlés
  6. szia! :)
    A Delia tortánál a mazsolát és a koktélcseresznyét is bele kell áztatni a konyakba? vagy csak az aszalt gyümit?? Most próbálkozom az előkészítéssel... :)

    VálaszTörlés
  7. Remelem meg nem keso. Igen, mindent. Majd ha otthon leszunk megkostolom. :)

    VálaszTörlés
  8. köszi, még időben vagyok. Remélem sikerülni fog...

    VálaszTörlés